admin
  • admin
  • 50.8% (معمولی)
  • Administration شروع کننده موضوع
10 سال پیش
چگونه می توان Pivot Table ساخت ؟
admin
  • admin
  • 50.8% (معمولی)
  • Administration شروع کننده موضوع
10 سال پیش

سلام

دوست عزیز Pivot Table دراکسل مبحث بسیارگسترده ای است و از آن استفاده های متفاوتی میشود به زبان ساده باید گفت اگر یک جدول داشته باشیم میتوانیم با Pivot Table جای سطرها و ستونها را به دلخواه تغییر دهیم و به این ترتیب اطلاعات مورد نیاز خود را از جدول اولیه استخراج کنید.

توصیه میکنم این مطالب آموزشی را مرور بفرمایید:


EXCEL 2013– PIVOT TABLES AND CHARTS 

How to Create a Pivot Table in Excel 2013 

admin
  • admin
  • 50.8% (معمولی)
  • Administration شروع کننده موضوع
9 سال پیش

با سلام
در خصوص کارکردن با PivotTables در آدرس زیر مطلب آموزشی مناسبی درج شده که سعی خواهم کرد بر اساس آن مطلب آموزشی مناسبی تهیه کنم برای همین توصیه میکنم به آدرس زیر مراجعه نموده و مطالب صفحه را مرور بفرمایید.





admin
  • admin
  • 50.8% (معمولی)
  • Administration شروع کننده موضوع
9 سال پیش

به به
اقای کم پیدا

ببین وایبر لولو نیستاااااا

این آدرسی که دادی خوب گفته ولی بازم اون مشکلی که بهت گفتم رو توضیح نداده.
admin
  • admin
  • 50.8% (معمولی)
  • Administration شروع کننده موضوع
9 سال پیش
سلام
دوستان کسی آموزش pivot table به زبان فارسی رو داره ؟ ممنون میشم راهنمایی بفرمایین !
admin
  • admin
  • 50.8% (معمولی)
  • Administration شروع کننده موضوع
9 سال پیش


سلا


راستش را بخواهید متاسفانه منبع آموزشی مناسبی به زبان فارسی برای "pivot table" سراغ ندارم البته کتابهایی هستند که "pivot table" را نحو مناسب آموزش داده‌اند که اگر دوست داشته باشید معرفی نمایم، البته امیدوارم دوستان چنین منابعی در داشته باشند و با ارائه آنها اطلاعات موجود را تکمیل نمایند. اما آموزش مختصر "pivot table" به شرح زیر است که فر میکنم با یادگیری آن و استمرار و خلاقیت در استفاده از آن قادر خواهید بود از "pivot table" در رفع نیازهای خود استفاده مناسب نمایید.



در مفاهیم مرتبط با پردازش اطلاعات، جدول محوری "pivot table" به اطلاعاتی استخراج شده از یک یا چند جدول به عنوان پایگاه دادهها به صورت جدولی منعطف و با قابلیت تغییر و جابجایی سطرها و ستونها است. در حقیقت با استفاده از "pivot table" از دل یک مجموعه اطلاعات خلاصهای از اطلاعات دسته بندی شده استخراج می‌شود، "pivot table" به اندازه‌ای محدود به اکسل نیست و بیشتر نرم افزارهایی که برای ذخیره سازی انبوهی از اطلاعات بکار میرود قادر به ارائه گزارش به صورت "pivot table" هستند از جمله SQL، oracle و .... با توجه به اینکه نرم افزارهای حسابداری عمدتا دارای پایگاه داده‌ها هستند از "pivot table" جهت گزارش دهی استفاده می‌کنند مثلا ابزار گزارشگر عمده مورد استفاده در نرم افزارهمکاران سیستم، مرور حسابها و گزارشات تحلیلی و ... در حقیقت "pivot table" هستند، دیگر نرم افزارهای مشهور از جمله داخلی و خارجی نیز همگی "pivot table" برای بخش گزارشات بکاربرده‌اند.


بگذریم به یادداشته باشید هرگاه با انبوهی از اطلاعات مالی روبرو شدید "pivot table" می‌تواند کمک بزرگی برای تجذیه و تحلیل اطلاعات به شما بکند.


برای آموزش این "pivot table" از این منبع استفاده شده است و فایل مورد استفاده را می‌توانید از اینجا بردارید:



جدولی که به عنوان پایگاه داده از آن در این آموزش استفاده شده است 6 ستون با نامهای Order ID, Product, Category, Amount, Date and Country. دارد.
(لطفا فایل تشریح شده در این آموزش را از اینجا بردارید).




برای ایجاد یک "pivot table" روی تب Insert کلیک کنید و در بخش Tables روی PivotTable کلیک کنید.



با انجام مراحل فوق پنجره جدیدی باز می‌شود که Create PivotTable نام دارد. در این پنجره به شما اختیار انتخاب یک محدوده‌ به عنوان پایگاه داده در داخل فایل اکسل فعلی و یا یک فایل خارجی و یا یک پایگاه داده خارجی دیگر از جمله اکسل و یا SQL و نیز امکان تعیین محل درج گزارش تهیه شده، را خواهید داشت.





در بیشتر موارد انتخاب پیشنهادی نرم افزار مناسب است لذا پیشنهاد میکنم این مرحله را با قشاردن کلید OK به مرحله بعد بروید.

اگر با این آموزش همراه هستید با کلیک کردن روی OK به مرحله بعد که Drag fields نامیده می‌شود آمده‌اید. در این مرحله از ایجاد یک گزارش PivotTable یک Sheet جدید ایجاد می‌کند که بسته به زبانی که ویندوزتان بر اساس آن تنظیم شده است یک پنجره جدید در کناره سمت راست یا چپ خود تحت عنوان PivotTable Filds با 5 کادر و درون صفحه گسترده اکسل نمونه خامی از یک PivotTable نشان داده می‌شود ضمن اینکه نوار ابزار PivotTable Tools به نوار ابزارهای قبلی اضافه می‌گردد.





برای ادامه آموزش به قسمت PivotTable Filds خواهیم پرداخت، PivotTable Filds از پنج پنجره تشکیل شده است اولین پنجره choose filds to add to report است که نام ستونهای جدول منبع یا پایگاه داده است و زیر آن چهار پنجره زیر تشکیل شده است:

1. Report filter که به شما امکان میدهید یک یا چند ستون از ستونهای جدول اولیه را به عنوان فیلتر تعریف کنید.

2. Column Labels که عنوان دسته بندی رده اول ستونهای جدول جدید را تشکیل می‌دهد.

3. row Labels که عنوان سطرهای جدول جدید را تشکیل می‌دهد.

4. Values که متن و تنه اطلاعات جدول را تشکیل می‌دهد.

لطفا به طریق کشیدن و رها "drag and drop" کردن اطلاعات شکل زیر را تشکیل دهید.





اگر موفق به انجام عملیات کشیدن و رها کردن مرحله قبل شده باشید اکنون جدول خام شما دارای اطلاعاتی به شرح زیر شده است.






به این ترتیب شما با استفاده از "pivot table" یک گزارش مختصر از اطلاعات قبلی استخراج کرده‌اید.

در روزهای آتی سعی خواهد شد مطالب با مرتب کردن، قیلتر کردن و تغییر سطرها و ستونها کامل شو.د.

admin
  • admin
  • 50.8% (معمولی)
  • Administration شروع کننده موضوع
9 سال پیش
سلام
----------
اگر حجم data بیش از حد باشد که excel در 2 sheet بیاورد میشود یعنی سطرهای excel کم بیاید میشود با 2 sheet از pivot table استفاده کرد؟
admin
  • admin
  • 50.8% (معمولی)
  • Administration شروع کننده موضوع
9 سال پیش


سلام


سوال بسیار جالبی است و خوشحال هستم که چنین پرسشی را پاسخ بدهم.

در پاسخ پرسشتان باید عرض کنم بله می‌شود اما راه حل آن ساده نیست و دقت کاربر را می‌طلبد.

فرض کنید کنید در یکی از شرکتهای صاحبکار حجم اطلاعات به حدی باشد که تعداد سطرهای در دسترس اکسل کافی نباشد مثلا با Excel 2013 کار می‌کنیم و اطلاعات مربوط به صورتحسابهای فروش بیش از 1،048،576 سطر است (فکر میکنم همکاران در شرکتهای توزیع برق، آبفا و امثال آن به این مشکل برخورد کرده باشند).

در چنین شرایطی شخصا پیشنهاد میکتم برای بررسی اطلاعات به سراغ نرم افزارهای پایگاه داده از جمله ACCess بروید اما اگر مایل هستید چنین حجمی از اطلاعات را با استفاده Excel پردازش کنید مراحل زیر را قدم به قدم انجام دهید.

من فرض می‌کنم جدول شما درمجموع دارای 10 ستون و 1،148،576 سطر است که در دو sheet که در هریک به غیر از سطر عنوان ستونها 574،288 سطر داده وجود دارد که نام sheet اول را Base1 و نام sheet دوم را Base2 نهاده‌اید.

برای فهم مطلب جدول زیر به عنوان نمونه با نام Data_Base تهیه شده است لطفا آن دانلود نموده مراحل را با استفاده از آن پیش ببرید، البته با توجه به اینکه حجم چنین اطلاعاتی بسیار زیاد خواهد بود مثال نمونه ما در هر sheet تنها 10 سطر دارد.


1. کل جدول مندرج در Sheet1 را اتخاب کرده کلید ترکیبی Ctrl+F3 را بزنید تا پنجره Name Manager روی کلید New کلیک کنید در قسمت Name عبارت DBase1 را بنویسید و پنجره را با زدن کلید OK ببندید و نهایتا پنجره Name Manager را با زدن کلید Close ببندید.


2. بلافاصله پس از مرحله دوم در حالی که کلی اطلاعات انتخاب شده‌اند کلید ترکیبی Ctrl+T را بزنید و پنجره باز شده را بدون تغییر OK کنید.


3. مرحله 1 و 2 را در Sheet2 نیز تکرار کنید با این تفاوت که جدول را DBase2 نام گذاری کنید.


4. حال فایل را ذخیره نمایید. (نام فایل من Data Bases است که شما دانلود نمودید).


5. کلید ترکیبی Ctrl+N را بزنید تا یک فایل اکسل جدید باز شود، آن را با نام Combining Worksheet در محلی که فایل Data Bases ذخیره شده ذخیره نمایید.


6. به Tab Data بروید روی کلید From Other Sources کلیک کرده و From Microsoft Query را انتخاب کنید.


7. در پنجره بازشده گذینه Excel files را انتخاب کنید و ok کنید.


8. در پنجره باز شده فایل Data Bases را انخاب کنید.


9. در قسمت سمت چپ پنجره Query Wizard روی تمام زیر سرستونهای DBase1 و DBase2 کلید کنید تا به قسمت سمت راست منتقل شوند و روی Ok کلیک کنید.


10. در محیط Microsoft Query روی کلید SQL کلیک کنید.


11. تمام متن موجود در پنجره را با فشردن کلید Delete صفحه کلید پاک کنید و سطر زیر را در آن کپی کنید.


Select * from DBase1 union all Select * from DBase2


12. روی Ok کلیک کنید، پیام بعدی را نیز Ok کنید.


13. کلید Return Data را یافته و کلیک کنید.


14. در پنجره بعدی Pivot Table Report را انتخاب و Ok کنید.


Pivot Table شما آماده است و میتوانید از آن استفاده کنید.



البته محیط Microsoft Query و زبان TSQL آن امروزه رواج زیادی ندارد و استفاده از POWERPIVOT و یا POWER QUERY به بیشتر کاربرد یافته است که در صورت تمایل آن روشها نیز توضیح داده خواهد شد.

admin
  • admin
  • 50.8% (معمولی)
  • Administration شروع کننده موضوع
9 سال پیش
سلام و تشکر فراوان از جناب آقای کرم خانی. امیدوارم همکاران دیگر هم که با این مشکل مواجه بودند هم نهایت استفاده را از پاسخ کامل و جامع شمارا ببرند.
admin
  • admin
  • 50.8% (معمولی)
  • Administration شروع کننده موضوع
9 سال پیش
سلام

خواهش میکنم البته ببخشید که به علت کند بودن اینترنتم در روزهای اخیر موفق به ارائه مطلب به صورت تصویری نشدم
admin
  • admin
  • 50.8% (معمولی)
  • Administration شروع کننده موضوع
9 سال پیش
**

سلام و عرض خسته نباشید خدمت جناب کرم خانی
و تشکر فراوان بابت نشر علمشان
صابر

**