سلا
راستش را بخواهید متاسفانه منبع آموزشی مناسبی به زبان فارسی برای "pivot table" سراغ ندارم البته کتابهایی هستند که "pivot table" را نحو مناسب آموزش دادهاند که اگر دوست داشته باشید معرفی نمایم، البته امیدوارم دوستان چنین منابعی در داشته باشند و با ارائه آنها اطلاعات موجود را تکمیل نمایند. اما آموزش مختصر "pivot table" به شرح زیر است که فر میکنم با یادگیری آن و استمرار و خلاقیت در استفاده از آن قادر خواهید بود از "pivot table" در رفع نیازهای خود استفاده مناسب نمایید.
در مفاهیم مرتبط با پردازش اطلاعات، جدول محوری "pivot table" به اطلاعاتی استخراج شده از یک یا چند جدول به عنوان پایگاه دادهها به صورت جدولی منعطف و با قابلیت تغییر و جابجایی سطرها و ستونها است. در حقیقت با استفاده از "pivot table" از دل یک مجموعه اطلاعات خلاصهای از اطلاعات دسته بندی شده استخراج میشود، "pivot table" به اندازهای محدود به اکسل نیست و بیشتر نرم افزارهایی که برای ذخیره سازی انبوهی از اطلاعات بکار میرود قادر به ارائه گزارش به صورت "pivot table" هستند از جمله SQL، oracle و .... با توجه به اینکه نرم افزارهای حسابداری عمدتا دارای پایگاه دادهها هستند از "pivot table" جهت گزارش دهی استفاده میکنند مثلا ابزار گزارشگر عمده مورد استفاده در نرم افزارهمکاران سیستم، مرور حسابها و گزارشات تحلیلی و ... در حقیقت "pivot table" هستند، دیگر نرم افزارهای مشهور از جمله داخلی و خارجی نیز همگی "pivot table" برای بخش گزارشات بکاربردهاند.
بگذریم به یادداشته باشید هرگاه با انبوهی از اطلاعات مالی روبرو شدید "pivot table" میتواند کمک بزرگی برای تجذیه و تحلیل اطلاعات به شما بکند.
برای آموزش این "pivot table" از این منبع استفاده شده است و فایل مورد استفاده را میتوانید از اینجا بردارید:
جدولی که به عنوان پایگاه داده از آن در این آموزش استفاده شده است 6 ستون با نامهای Order ID, Product, Category, Amount, Date and Country. دارد.
(لطفا فایل تشریح شده در این آموزش را از اینجا بردارید).
برای ایجاد یک "pivot table" روی تب Insert کلیک کنید و در بخش Tables روی PivotTable کلیک کنید.
با انجام مراحل فوق پنجره جدیدی باز میشود که Create PivotTable نام دارد. در این پنجره به شما اختیار انتخاب یک محدوده به عنوان پایگاه داده در داخل فایل اکسل فعلی و یا یک فایل خارجی و یا یک پایگاه داده خارجی دیگر از جمله اکسل و یا SQL و نیز امکان تعیین محل درج گزارش تهیه شده، را خواهید داشت.
در بیشتر موارد انتخاب پیشنهادی نرم افزار مناسب است لذا پیشنهاد میکنم این مرحله را با قشاردن کلید OK به مرحله بعد بروید.
اگر با این آموزش همراه هستید با کلیک کردن روی OK به مرحله بعد که Drag fields نامیده میشود آمدهاید. در این مرحله از ایجاد یک گزارش PivotTable یک Sheet جدید ایجاد میکند که بسته به زبانی که ویندوزتان بر اساس آن تنظیم شده است یک پنجره جدید در کناره سمت راست یا چپ خود تحت عنوان PivotTable Filds با 5 کادر و درون صفحه گسترده اکسل نمونه خامی از یک PivotTable نشان داده میشود ضمن اینکه نوار ابزار PivotTable Tools به نوار ابزارهای قبلی اضافه میگردد.
برای ادامه آموزش به قسمت PivotTable Filds خواهیم پرداخت، PivotTable Filds از پنج پنجره تشکیل شده است اولین پنجره choose filds to add to report است که نام ستونهای جدول منبع یا پایگاه داده است و زیر آن چهار پنجره زیر تشکیل شده است:
1. Report filter که به شما امکان میدهید یک یا چند ستون از ستونهای جدول اولیه را به عنوان فیلتر تعریف کنید.
2. Column Labels که عنوان دسته بندی رده اول ستونهای جدول جدید را تشکیل میدهد.
3. row Labels که عنوان سطرهای جدول جدید را تشکیل میدهد.
4. Values که متن و تنه اطلاعات جدول را تشکیل میدهد.
لطفا به طریق کشیدن و رها "drag and drop" کردن اطلاعات شکل زیر را تشکیل دهید.
اگر موفق به انجام عملیات کشیدن و رها کردن مرحله قبل شده باشید اکنون جدول خام شما دارای اطلاعاتی به شرح زیر شده است.
به این ترتیب شما با استفاده از "pivot table" یک گزارش مختصر از اطلاعات قبلی استخراج کردهاید.
در روزهای آتی سعی خواهد شد مطالب با مرتب کردن، قیلتر کردن و تغییر سطرها و ستونها کامل شو.د.