مزایای چرخش شغلی و ارزیابی امکان بکارگیری آن در موسسات حسابرسی

0
va.b این مطلب رو نوشت. 06 نوامبر 2014

همه ما می دانیم که ذات حرفه حسابرسی به گونه ای است که بسیاری از کارکنان شاغل در این حرفه باید سال های متمادی وظایفی نسبتا مشابه را به صورت تکراری و روال گونه انجام دهند. این موضوع در مبحث روانشناسی کار باعث ایجاد بیماری "افسردگی خود مخرب" می شود (یک قاعده کلی و نه قابل تعمیم به همه افراد). تنوع وظایف در حرفه حسابرسی همانطور که مطلع هستید همانند حرفه های اجرایی زیاد نیست. اما از منظر دیگر به نظر شما آیا می توان از چرخش شغلی به عنوان ابزاری برای ایجاد علاقه، افزایش بهره وری و نگهداری کارکنان مستعد در موسسات حسابرسی استفاده کرد؟ لطفا پس از مطالعه ادامه متن، نظرات خود را در این باب با ما به اشتراک بگذارید.


از چرخش شغلی به عنوان ابزاری اثربخش در اجرای استراتژی های منابع انسانی یاد می شود. چرخش شغلی موضوع قراردادن کارکنان در منصب مناسب و گرفتن بیشترین بهره وری از آنان را مورد بررسی قرار می دهد. در دنیای رقابتی امروز، این مسئله بهترین راه برای یافتن کارکنان جایگزین و ارزشمند به صورت سریع و از درون سازمان است. یافتن و ارتقای افراد به منظور تصدی مسئولیت های مهمتر، امری دشوار است. چرخش شغلی به مدیران منابع انسانی کمک می کند تا مناسب ترین و مفیدترین فرد را برای جایگزینی مشاغل درون سازمان پیدا کنند.

اگر فرآیند چرخش شغلی کارکنان به گونه ای مناسب برنامه ریزی و اجرا شود، سازمان را در ارتقای کارآیی، اثر بخشی و کاهش مخاطرات محیطی به گونه ای چشم گیر، کمک خواهد کرد. در اینجا مزایای فرآیند چرخش شغلی را بررسی خواهیم کرد تا به اهمیت و پتانسیل آن پی ببریم:


مزایای چرخش شغلی

کمک به مدیران در شناسایی استعدادها: چرخش شغلی کارکنان را در معرض وظایف گسترده تری قرار می دهد تا به مدیران کمک کند، استعدادهای ناشناخته آن ها را کشف کنند. در این فرآیند، افراد در وظایف مختلفی که در درون یک سازمان قرار دارد، قرار می گیرند تا با روندها و مشکلاتی که در هر وظیفه وجود دارد، آشنا شوند. در این فرآیند مدیران به توانایی های یک نیروی مشخص پی برده و او را در قسمتی که در آن تواناتر است، به کار می گیرند.

به افراد در تحقق علائقشان کمک می کند: گاهی اوقات افراد از علاقه خود نسبت به اینکه چه کاری را می خواهند انجام دهند، آگاهی ندارند. اگر آن ها در قسمت های مختلف به کار گرفته شوند، می توانند با وظایف مختلف برخورد داشته و اینکه در چه کاری تواناتر، مستعدتر و شادتر هستند را دریابند.

شناسایی دانش، توانایی ها و رفتار: چرخش شغلی به مدیران و کارکنان در شناسایی دانش، توانایی ها و رفتار کمک می کند. همچنین نواحی را که باید خود را به منظور ایفای عملکرد بهتر ارتقا دهند، به آن ها نشان می دهد. این مورد همچنین سازمان را در طراحی برنامه های آموزشی بهتر برای ارتقای عملکرد کارکنان یاری می رساند.

انگیزش کارکنان برای مواجه شدن با چالش های جدید: زمانی که کارکنان در مناصب و نقش های مختلف به کار گرفته می شوند، تلاش خواهند کرد تا با وجود چالش های موجود، عملکرد خود را به سطح مطلوبی برسانند. به آن ها کمک خواهد کرد تا عملکرد خود را به منظور اثبات این که از همکاران خود چیزی کم ندارند، ارتقا دهند. این موضوع رقابت سالمی را درون سازمان ایجاد خواهد کرد که همه در آن به دنبال ایفای بهتر نقش خود نسبت به دیگران خواهند بود.

افزایش رضایت و کاهش نرخ قطع همکاری با سازمان: چرخش شغلی باعث قرارگرفتن کارکنان در شرایط مختلف شده، که این موضوع رضایت آنان را افزایش داده و همچنین یکنواختی حاصل از اجرای وظایف یکسان به صورت روزانه را نیز کاهش می دهد. این موضوع نهایتا باعث کاهش قطع همکاری کارکنان و ایجاد حس تعلق به سازمان در آنها می شود.

باعث ایجاد شایسته سالاری و تخصیص کارکنان به وظایف مناسب می شود: به طور کلی چرخش شغلی به معنی هدایت منابع به سمت مکان مناسب در زمان مناسب می باشد. این طرح نیروها را مورد ارزیابی قرار داده و آن ها را با توجه به توانایی ها و علایقشان، در وظایفی که با آن بهترین تناسب را دارند بکار می گیرد تا بیشترین بازدهی نصیب فرد و سازمان شود.

آخرین ویرایش 06 نوامبر 2014

4 نظرات
0
100557 این مطلب رو نوشت. 11 نوامبر 2014

سلام

راستش را بخواهید متوجه منظور شما نگردیدم و ممنون میشوم اگر توضیحات بیشتری در خصوص چرخش شغلی و نه مزایای آن ارائه نماییند.

samir karamkhani

1
100631 این مطلب رو نوشت. 12 نوامبر 2014

تا جایی که من متوجه شدم، مواردی که مطرح شد مربوط به مزایای جابه جایی افراد در سمت های مختلف سازمانی است...
در حرفه حسابرسی می تواند جابه جایی افراد در سطوح پایین تر میان گروه های مختلف باشد، یا جابه جایی در گروه های تخصصی مختلف مانند حسابرسی مستقل، حسابرسی داخلی، خدمات مالی، تلفیق، مالیاتی و ... (امیدوارم اگر منظور را اشتباه متوجه شدم، آقای بهرامی اصلاح بفرمایند).
به نظرم اگر قرار است از چنین جابه جایی هایی نتیجه مطلوب گرفته شود، باید نکات منفی را که احتمالا کم هم نیستند مطرح کرد تا بتوان راهکارهای مناسب چالش با آن ها را نیز مطالعه کرد.
اجرای چنین برنامه ای نیازمند برنامه ریزی دقیق و اطلاع رسانی به تمام سطوح درگیر است. اغلب، وقتی چنین کاری به یکباره و به صورت محدود اجرایی می شود، ممکن است در پس زمینه ذهنی افراد تصوری از downgrade شدن ایجاد شود که مسلماً مطلوب هیچ گروه یا سازمانی نیست.
در ارتباط با مزایای چرخش شغلی که مطرح شد، شناسایی استعدادها، علایق و توانمندی ها هم از سوی مدیران و هم از جانب کارمندان، در فیلم کوتاهی از BIG4 آمده بود که نیروهای تازه کار برای شناخت استعدادها، علائق و توانمندی های خود از راهنمایی های یکی از مدیران بهره مند می شوند (همانند استاد راهنما)... و با تجربه حوزه های مختلف حسابرسی راه خود را می یابند.

آخرین ویرایش 12 نوامبر 2014

f.ahmadlou

1
va.b این مطلب رو نوشت. 13 نوامبر 2014

پست اولی که من در این تاپیک قرار دادم، به صورتی کاملا کلی، موضوع چرخش شغلی را معرفی کرده است. چرخش شغلی موضوعی است که توسط برخی شرکت های حاضر در صنعت استفاده می شود، اما اینکه آیا می توان این مورد را در موسسات حسابرسی به نحو بهینه پیاده کرد یا نه، جای سوال دارد. همانطور که همه ما می دانیم، موسسه در زمینه های مختلفی مثل حسابرسی مالیاتی، داخلی، مستقل و... فعالیت می کند. بسیاری از نیروهای جدیدی که وارد موسسه می شوند، شناخت دقیقی از این بخش ها ندارند و بنا به نیاز موسسه شروع به فعالیت در یکی از بخش ها می کنند. فرض کنید که فرد مستعدی وارد حسابرسی داخلی می شود، اما پس از چندین ماه/سال فعالیت در این بخش، خسته شده و کار در حرفه حسابرسی را ترک می کند. حال اگر این فرد در حسابرسی مستقل به کار گرفته می شد، می توانست کارآیی بسیار زیادی داشته باشد. موضوعی که باعث از دست دادن چنین فرد با استعدادی شد، عدم اجرای چرخش شغلی و در پی آن عدم پیدا کردن شانس فعالیت در بخش دیگری بود که او به آن علاقه داشته است. مزایا و معایب بسیاری نیز بر این طرح وارد است که فکر کنم بررسی آن در این پست جای نگیرد.

به صورت کلی اجرای این طرح برای یک موسسه حسابرسی درد سرهای متعددی خواهد داشت. همه افراد و همه سطوح در یک موسسه نیاز به چرخش ندارند و البته معقول هم نیست که فردی که مثلا یک دهه کار حسابرسی مستقل انجام داده است، به یکباره و بدون هیچ دلیل خاصی به حسابرسی داخلی منتقل شود. موضوع دیگر این است که چرخ موسسه با شرایط حاضر نیز می چرخد و تهدیدی از این جانب برای ما وجود ندارد. شاید فرض شود که این طرح کاری بیهوده برای موسسه است. اما شاید هم بتوان با انجام این کار کارآیی موسسه را بسیار افزایش داد و شرایطی را فراهم کرد که فرد بتواند از تجربه گرانقدر مدیرانی که فرصت همکاری با آن ها را نداشته است، بهره مند شود.

چیزی که مسلم است، این است که انجام این کار نیاز به تدوین یک طرح دقیق و جامع دارد. همچنان ناگفته های متعددی دارم که انشاالله در پست های آتی یا جلسه های آتی کارگروه مجال بررسی آن پیدا شود.

لطفا نظر خود را در این باره بفرمایید که، آیا موسسه نیاز به اجرای چرخش شغلی (فعلا حداقل در رده های پایین) دارد؟ دلایل موافقت و مخالفت شما؟ چگونه می توان این طرح را به طور بهینه و اثر بخش اجرا کرد؟

آخرین ویرایش 13 نوامبر 2014

1
100557 این مطلب رو نوشت. 13 نوامبر 2014

سلام

به نظر من حسابرسی خودش یک کار چرخشی است ممکن نیست برای وارد یک شرکت بشوید و یتوانید با برنامه و طرحی که برای حسابرسی شرکت دیگری در سر پرورانده‌اید حسابرسی این شرکت را پیش ببرید و خروج کارکنان از حسابرسی عمدتا دلایل دیگری دارد.

به نظرم داشتن کادر تخصصی در حسابرسی خصوصا با توجه به شرایط فعلی حاکم بر حرفه از جمله مبالغ کم قراردادها و نیز زقابت میان موسسات لازم و ضروری است اما در خصوص چرخش شغلی نیز موافق هستم و معتقد هستم شایسته است مدیران و سرپرستان ضمن استعدادیابی یه زیردستان خود فرصت لازم را برای حضور در بخشهای مختلف بدهند البته این فرصت بگونه‌ای نباشد که فرد قادر تعیین مسیرآتی خود نباشد.

samir karamkhani