قدرت انتقاد سازنده

0
sh.asgari این مطلب رو نوشت. 10 نوامبر 2014

با سلام .

چندی پیش کتابی از پروفسور هندري وايزينگر در رابطه قدرت انتقاد سازنده را مطالعه کردم و از این کتاب خلاصه ایی را تهیه کردم . خلاصه ای از کتاب را در پست بعدی خواهم گذاشت .امیدوارم که مفید باشد.

باتشکر

6 نظرات
1
100557 این مطلب رو نوشت. 10 نوامبر 2014

سلام

حالا این پست بعدی کی میرسه؟

نقد و انتقاد از عملکرد دیگران به نظر خیلی از صاحبنظران یک هنر است و هر انسانی برای پیشرفت در زندگی خود باید این هنر را فرابگیرد.

enter image description here

samir karamkhani

2
sh.asgari این مطلب رو نوشت. 10 نوامبر 2014

انتقاد پيچيده است . كلماتي كه شما براي انتقاد استفاده مي كنيد، حالات روحي طرفين ، ماهيت روابط شما با منتقد يا كسي را كه مورد انتقاد شماست، محتواي انتقاد و زمان و مكان انتقاد ، همراه با متغيرهاي بسيار ديگري، باعث پيچيدگي و سختي انتقاد مي شود. تحقيقات بيشماري نشان مي دهد كه مردم در بيشتر مواقع اين كار را به درستي انجام نميدهند.


انتقاد مهم است . هنگام كار ، رفتاري مورد انتقاد قرار مي گيرد، كه احتمال مي رود بر نتيجه و بازده كار تأثير داشته باشد . انتقاد ضروري است . ارزيابي عملكردها، كاركرد تيم، كنترل كيفيت، ارا ئه خدمات به مشتريان، بهبود مديريت و رهبري و مديريت مسايل ، همگي وظايف روزمره سازماني هستند كه باعث رفاه و آرامش يك سازمان مي شوند.


اما هدف ما در اينجا اين نيست كه فقط بگوييم انتقاد داراي چنين صفاتي است . به طور خلاصه مي توان گفت كه تحقيقات بي شمار بيست سال گذشته به وضوح نشان مي دهد كه انتقاد سازنده، نقش مهمي در موفقيت فردي و سازماني داشته است .داشتن يك استراتژي سازماني معمو لاً يك اولويت مهم است . متأسفانه داشتن يك استراتژي انتقادي، يك اولويت مهم محسوب نميشود.


چگونه مي توان به منتقدٍ استراتژيك تبديل شد و از قدرت انتقاد سازنده انتقاد كرد؟


بهترين پيشنهاد اين است كه با شناسايي موقعيتي كه قرار است از آ ن انتقاد كنيد ، اين كار را تمرين كنيد. قبل از اينكه انتقاد كنيد اين سؤالات را از خود بپرسيد:

  • • دقيقا" چه چيز را مي خواهم بيان كنم؟

• چه چيز را مي خواهم تغيير دهم؟


• انگيزه و محرك من براي بيان اين انتقاد چيست؟


چه راه حل ها و اهداف خاصي را مي توان ارائه كنم و براي دستيابي مخاطب به اين اهداف، چكار مي توانم بكنم؟ شما همواره مي توانيد از كلماتي كه بر زبانتان جاري مي شود، بهترين ها را انتخاب كنيد و اگر اين كار را انجام دهيد، بهترين كار است ؛ زيرا كلماتي كه شما استفاده مي كنيد بيانگر اين مطلب است كه آيا قدرت انتقاد سازنده، تحقق خواهد يافت يا خير؟ در بسياري از مواقع ، تغيير جزيي كلماتي كه استفاده مي كنيد باعث تفاوت هاي بزرگي مي شود. اگر هنگام انتقاد از دستيار خود بگوييد “ كار شما زير استاندارد كاري ماست .” به طور قطع باعث بيدار شدن حس دفاعي او مي شود در حالي كه اگر بگوييد “ كار شما فقط كمي با استانداردهاي ما تفاوت دارد .” اين حالت را به وجود نمي آورد. جمله اول بيان مي كند كه دستيار شما عملكرد ضعيفي دارد ، در حالي كه جمله دوم (با آهنگ ملايم صد ا) فرض مي كند كه او نزديك است كه به استانداردها دست يابد.

گرچه مطالبي بسياري وجود دارد كه تفكر درباره آنها به ارزيابي صحت انتقاد كمك مي كند ، اما پنج ويژگي خاص كه كاملاً مفيد هستند توصيه ميشود:

اول: محتواي انتقاد است. از خود بپرسيد “ اين اطلاعات چقدر مهم است؟”

دوم: منبع انتقاد بايد مورد توجه قرار گيرد . هنگامي كه مي دانيد فردي كه از شما انتقاد مي كند

نمي داند درباره چه چيز صحبت مي كند، كاملاً طبيعي است كه از او ناراحت شويد.

سوم: بار احساسي موقعيت كه بايد در نظر گرفته شود . مطمئن باشيد كه احساسات، بر نحوه انتقاد كردن و مورد انتقاد قرارگرفتن تأثير مي گذارد. وقتي ما عصباني يا آزرده هستيم. اغلب مطالبي را ميگوييم كه اگر در آن شرايط خاص قرار نداشتيم هرگز به زبان نمي آورديم.

چهارم: چند نفر از شما انتقادات مشابهي مي كند؟ اين نكته مهم ديگري است كه بايد به آن توجه شود . زيرا به شما كمك خواهد كرد تا تصميم بگيريد كه آيا انتقاد ارائه شده به دليل عملكرد شما است يا به دليل عدم رعايت ضرب الاجل از طرف يكي از مشتريان خود مورد انتقاد واقع مي شويد.

باتشکر

0
va.b این مطلب رو نوشت. 10 نوامبر 2014

با سلام،

جا دارد از شما بابت ایجاد چنین تاپیک مناسبی تشکر کنم.

من هم فکر می کنم که توانایی انجام انتقادات سازنده، یکی از بهترین ابزارهای روانشناسی است که یک حسابرس می تواند به آن مجهز شود.

در آخر امیدوارم فرصت کنم این کتاب که قطعا مفید خواهد بود را (از شما به امانت گرفته و ) مطالعه کنم.

0
مجید چراغی این مطلب رو نوشت. 10 نوامبر 2014

با سلام؛ مطالبی که اشاره فرمودید بسیار مفید است؛ همچنین پیشنهاد می کنم در این تاپیک مطلبی در خصوص پذیرش انتقاد و نظر مخالف هم اضافه نمایید.

یک حرفه ای بهتر از هر کسی می داند که انتقادات و مخالفت های دیگران تا چه میزان می تواند در بهبود عملکرد او موثر باشد و از این جهت پذیرای نظرات دیگران می شود لیکن بدلیل مقام و جایگاه حرفه ای و اطمینان از خود، بطور غریزی به آنها ترتیب اثر نخواهد بخشید.

بخصوص این مورد در مواجه با صاحبکار بسیار مشهود است. در حالی که انصاف حکم می کند بهترین نظرات در تصمیم سازی و قضاوت حسابرس مدنظر قرار گیرد.

و یا در خصوص بحث و مشورت دو یا چند حسابرس در انتخاب روش های رسیدگی یا اهمیت یک موضوع خاص.

یکی از تجارب بنده در این خصوص مورد زیر است که به دفعات از مافوق خود شنیده ام و به من این پیام را القا می کند که، نظر من هم مهم است:

در هنگام تصمیم گیری ها و قضاوت ها از من و همکاران پرسیده می شود که " فلانی نظرت چیه؟ "

و چقدر لذت بخش است.

مجید چراغی

0
sh.asgari این مطلب رو نوشت. 11 نوامبر 2014

ممنون از همه همکاران .آقای چراغی بابت پذیرش انتقاد و نظر مخالف به این مطلب اشاره شده است ﺑﺤﺚ ﻛﺮﺩﻥ ﺑﺎ ﻛﺴﻲ ﻛﻪ ﺑﺮﺍﻱ ﺗﻮﺟﻴﻪ ﺍﺷـﺘﺒﺎﻫﺎﺕ ﺧـﻮﻳﺶ ﻫﻤـﻮﺍﺭﻩ ﺩﺭ ﭘـﻲ ﻋـﺬﺭﺁﻭﺭﺩﻥ ﺍﺳـﺖ ﻛـﺎﺭ ﻭﺍﻗﻌـﺎﹸ ﺁﺯﺍﺭﺩﻫﻨﺪﻩﺍﻱ ﺍﺳﺖ. ﻫﺮﮔﺎﻩ ﺷﻤﺎ ﺍﻧﺘﻘﺎﺩﻱ ﺍﺯ ﺍﻭ ﻣﻲﻛﻨﻴﺪ، ﺗﻨﻬﺎ ﺟﻮﺍﺑﻲ ﻛﻪ ﻣﻲﺷﻨﻮﻳﺪ ﺑﻬﺎﻧﻪﺍﻱ ﺑﻴﺶ ﻧﻴﺴﺖ. ﻋـﺬﺭﻱ ﺑﺮﺍﻱ ﺗﻮﺟﻴﻪ ﻧﺘﺎﻳﺞ ﺣﺎﺻﻠﻪ. ﺑﺮﺍﻱ ﺍﻳﻦ ﻛﺎﺭ ﺩﻭ ﺩﻟﻴﻞ ﻭﺟﻮﺩ ﺩﺍﺭﺩ.

ﺍﻭﻝ ﺍﻳﻨﻜﻪ ﻓﺮﺩ ﺑﻬﺎﻧﻪ ﺳﺎﺯ ﺩﺭ ﻣﻮﻗﻌﻴﺘﻲ ﻧﺎﻣﻄﻤﺌﻦ ﻗﺮﺍﺭ ﺩﺍﺭﺩ ﻭ ﺍﺣﺴﺎﺱ ﻧﺎﺍﻣﻨﻲ ﻣﻲ ﻛﻨﺪ.

ﺩﻭﻡ ﺍﻳﻨﻜﻪ ﺑﻬﺎﻧﻪ ﺁﻭﺭﺩﻥ ﺭﻭﺷﻲ ﻣﺆﺛﺮ ﺑﺮﺍﻱ ﺷﺎﻧﻪ ﺧﺎﻟﻲ ﻛﺮﺩﻥ ﺍﺯ ﺯﻳﺮ ﺑﺎﺭ ﻣﺴﺌﻮﻟﻴﺖ ﺍﻋﻤﺎﻝ ﺧﻮﺩ ﺍﺳﺖ.

ﺩﺭ ﻣﻮﺭﺩ ﺍﻭﻝ ﻗﺒﻞ ﺍﺯ ﺍﻳﻨﻜﻪ ﻣﺨﺎﻃﺐ ﻓﺮﺻﺘﻲ ﺑﺮﺍﻱ ﭘﺎﺳﺨﮕﻮﻳﻲ ﺑﻴﺎﺑﺪ ﺍﺯ ﺍﻭ ﺑﺨﻮﺍﻫﻴﺪ ﺩﺭﺑﺎﺭﻩ ﺍﻧﺘﻘﺎﺩ ﭼﻨﺪ ﺭﻭﺯ ﻓﻜﺮ ﻛﻨﺪ.


ﺩﺭ ﻣﻮﺭﺩ ﺩﻭﻡ ﺑﻪ ﻣﺨﺎﻃﺐ ﺑﻔﻬﻤﺎﻧﻴﺪ ﻛﻪ ﺍﻧﺴﺎﻥ ﺟﺎﻳﺰﺍﻟﺨﻄﺎﺳﺖ ﻭ ﺍﺷﺘﺒﺎﻩ ﺑﺮﺍﻱ ﻫﺮ ﻛﺴﻲ ﭘﻴﺶ ﻣﻲﺁﻳﺪ.

باتشکر

0
مجید چراغی این مطلب رو نوشت. 11 نوامبر 2014

با سلام

مواردی که متذکر شدید به هیچ وجه پاسخ درخواست بنده نیست. از شما خواستم مطلبی درباره پذیرش انتقاد و نظر مخالف همانند مطلب انتقاد سازنده، پستی علمی ارائه نمایید. نه اینکه نظر خود درباره پذیرش انتقاد را بگویید. این در مرحله بعدی است. ابتدا مطلب را بگذارید سپس نقدش می کنیم. نگران نباشید.

ممنون

آخرین ویرایش 11 نوامبر 2014

مجید چراغی


263 نفر از 683 عضو ما 1162 بار در مباحثه ها نظر ارسال کرده اند.