در تحقیقاتی که پیرامون دیدگاه سرمایه گذاران در مورد اطمینان و اعتماد به حسابرسی به عمل آمده است محققان متوجه شدند که عموم سرمایه گذاران، حسابرسان را در سطح بالایی از پاسخ گویی جهت کشف تحریفات با اهمیت در نتیجه اشتباهات و تقلبات میداند، حتی بیش از آن میزانی که خود حرفه فرض میکرد.
این محققان نتیجه گرفتند که حرفه حسابرسی باید اطمینان منطقی از صحت صورت های مالی را به همه ی ذی نفعان، حتی سهامداران اقلیت بدهد. در حالی که سهامداران اکثریت انتظار دارند حسابرسی به آنها یک اطمینان مطلق دهد که صورت های مالی عاری از هر گونه تحریفات با اهمیت است. بنابراین، در ارائه خدمات حسابرسی بین حسابرسان و سرمایه گذاران فاصله انتظاراتی ایجاد میشود.
انتظار استفاده کنندگان از گزارش های حسابرسان مستقل متفاوت از تلقی حسابرسان از وظایف خود میباشد. به این فاصله، فاصله انتظارات گفته میشود.
امیر فرزانه فر