دوستان عزیزم اشتغال در حرفه حسابداری قیمت تمام شده تنها با گذراندن دوره دانشگاهی و استخدام از طریق روش های گوناگون جذب نیروی سازمانها ضامن موفقیت شما نخواهد بود یک حسابدار قیمت تمام شده باید پیش از شروع کار اجرائی در هر سازمان کمی به سئوالات زیر فکر کنه و برای اونها جواب پیدا کنه... پس لطفا با دقت سئوالات زیر رو مورد مطالعه قرار بدید و در این زمینه هر سئوالی داشتید مطرح بفرمائید. با تشکر علیرضا محمدی …
اصلا تصوری درست و منطبق با واقعیات جامعه خودت ، از شاخه حسابداری قیمت تمام شده داری که میخوای تو بازار کار ، وارد این شاخه بشی؟! مثلا از حجم کارش ، مسئولیتهاش ، نوع گزارشاتی که باید ارائه بدی ، زمان بندی گزارشات ، آدمائی که باهاشون طرف حساب باید بشی و تفاوت وظیفه و مسئولیت یه حسابدار قیمت تمام شده توی یه شرکت کوچیک و یه شرکت بزرگ و نحوه پاسخگوئی به مدیرانت و به ممیزان و حسابرسان و ... اطلاعات کافی داری؟! شاید تو حل مسائل دانشگاهی حسابداری قیمت تمام شده ، خبره باشی اما آیا میدونی که بزرگ ترین فرق بازار کار واقعی با مسائل توی کتابا اینه که تو در زمان کار توی یه شرکت ، اول باید صورت مسئله رو طراحی کنی! و اطلاعات اولیه و پایه رو تهیه کنی و بعد تازه بری سراغ حل مساله؟! آیا میدونی قبل از شروع به کار حرفه ای در یک شرکت باید شناخت کافی و مهارت لازم برای کار با نرم افزارهای تخصصی و عمومی رو داشته باشی ، چقدر نسبت به نرم افزارهای پر کاربرد در رشته خودت اطلاعات داری؟!چه معیارهایی رو در زمان انتخاب نرم افزار مناسب ملاک قرار میدی تا بعدا که یه هزینه بزرگ به شرکتت تحمیل کردی توش گیر نکنی!!! چقدر مهارت داری نسبت به انتخاب و کار حرفه ای با این نرم افزاها چرا که توی این بازار آشفته هرجا رو ببینی یه کسی داره نرم افزار تولید میکنه و ایمان داره که کارش از بقیه بهتره!!! آیا میدونی اگر حتی کاملا به نرم افزارهای عمومی و تخصصی هم مسلط باشی اما سخت افزار مناسب و زیر ساختهای شبکه مناسب در شرکتت فراهم نباشه چقدر باید اعصابت خرد شه و دوباره کاری کنی؟! میدونی که اگر در داخل شرکتی که میخواد قیمت تمام شده و گزارشاتش رو داشته باشه قبل از شروع هر کار اجرائی باید آئین نامه ها و دستور العمل ها و روش های اجرائی و ساختار سازمانی و شناسنامه شغل مناسب تهیه بشه وگرنه هیچوقت به نتیجه نمیرسی؟! هیچ میدونی که اگر دانش پایه روان شناسی و تحلیل رفتار متقابل مناسب نداشته باشی نمیتونی با همه مدیران سازمانی ارتباط مناسب داشته باشی پس یا اصلا اطلاعات مناسب به دستت نمیرسه که بخوای روش کار کنی یا اگر اطلاعات بهت برسه به موقع نمیرسه یا اصلا قابل اتکا نیست و بعده یه مدت میفهمی داری با تکنیک های حسابداری قیمت تمام شده حرفه ای ! گزارشاتی رو آماده میکنی که اصلا اطلاعات پایه اش که از بقیه واحدها گرفتی هیچ تطابقی با واقعیت های خط تولید نداره!!! و همه مدیرا دارن به سر کار بودنت میخندن!!! یا حتی اگه با فرض محال هیچکدوم از این اتفاقات هم نیفته گزارشت رو آماده میکنی و میدی به مدیر و اونم میذارتش تو کشوش و اونوقته که احساس میکنی یه پارچ آب یخ ریختن روت!!! میدونی که برای شروع کار توی یه شرکت برای اینکه زمان رو از دست ندی و کارهات با برنامه ریزی پیش بری باید گانت چارت تهیه کنی و دقیقا و گام به گام از روی برنامه پیش بری تا سردرگم نشی؟! میدونی که باید در شروع کار در هر شرکتی فرآیند شناخت اولیه رو اجرا کنی و از یافته های خودت گزارش شناخت تهیه کنی و با یه نامه خاص گزارش رو در اختیار مدیرت قرار بدی تا هم جلوی دوباره کاری گرفته بشه و هم مدیرت که معمولا آدم عجولیه و همه گزارشات رو یه روزه ! میخواد توجیه بشه که واقعا داره کم کم پیشرفت میکنه؟! همه این مسائل قبل از شروع به کار اجرائی در هر شرکتی الزامیه و بی توجهی به هرکدوم از این مسائل باعث میشه زمان ، انرژی و انگیزه ات رو از دست بدی و کاملا گیر کنی!!! موفق باشید و سرفراز وبلاگ علیرضا محمدی: https://sites.google.com/site/smairteh